tirsdag 29. april 2014

Beskytt hjertet for Livet utgår fra det

I går så vi litt på dette med å gjøre Jehovas påminnelser til sin egen eiendom. Salmisten avslører noe interessant i det samme verset. Her sier han: "Jeg har gjort dine påminnelser til min eiendom, fordi de er mitt hjertes jubel". (119:111)

Her ligger det en viktig tanke. Ordet har nådd hjertet slik at det har produsert en jublende følelse.

Denne jublende følelse er ikke en slags suggesjon. Det er heller ikke snakk om selvbedrag eller psykisk ubalanse. Denne glede er en glede som bare troen på Jehova og Hans Ord kan gjøre i et menneske. Bibelen forteller nemlig at Ordet er som et såkorn som blir sådd og når det treffer vårt symbolske hjerte, så kan det spire opp og bære en hel masse frukt (Mark.4:20)

Jesus forteller oss at dette ikke går automatisk. Vi må nemlig passe på at ikke Satan får kvelt den frukt ordet kan gi. Jesus sier at ordet kan bli kvelt når a) vi ikke konsentrer oss i hjerte og sinn når vi leser b) når vi ikke gidder å grave dypere i Ordet c) når vi ikke er forberedt på trengsler og forfølgelser d) når vi bekymrer oss over hverdagslige ting e) når vi får et begjær etter Rikedom og f) når vi har lyst til å prioritere andre ting enn Sannheten (Markus 4:14-20)

Ordspråkene 4:20-24 sier det derfor slik: "Min sønn. Gi akt på mine ord. Bøy ditt øre til mine uttalelser. Måtte de ikke vike fra dine øyne. Bevar dem dypt i ditt hjerte. For de er liv for de som finner dem. Og helse for hele ens kropp. Vokt derfor ditt hjerte mer enn alt annet som skal voktes, for ut i fra hjertet går livets kilder".

Å vokte hjertet slik at Ordet får grobunn til å vokse seg stort, sterkt og til å frembringe jubel er ikke alltid så lett. Husk at Ordet selv har kraft i seg til å vokse. Det slipper du å tenke på. Det eneste du skal tenke på er å prioritere å lese Guds Ord og bevare det du leser i ditt hjerte ved å tenke og meditere over det (Luk.2:19)

Ingen kommentarer: