torsdag 17. april 2014

Det er flere med oss enn det er med dem

Når kongen i Syria hadde kringsatt byen Dotan ble tjeneren til Elisja redd. Hele byen var omringet av soldater, hester og stridsvogner. Han tenkte menneskelige tanker og ut i fra et "naturlig" resonnement sa han til Elisja: "Akk, min herre. Hva skal vi gjøre?".

Elisjas tjener regnet ikke med det overnaturlige. Han koblet seg ikke på Guds tanker. Han reagerte som om Gud egentlig ikke fantes.

Elisja beroliget sin tjener og svarte: "Vær ikke redd, for de som er med oss er flere enn de som er med dem". Så ba han til Jehova om at Han skulle åpne øynene på tjeneren slik at han "så". Da åpnet Jehova tjenerens øyne og han fikk se at rundt hele fjellområdet sto det "hester og stridsvogner av ild".

Jehova er med sine. Rundt hans folk finnes det "engler på hest og stridsvogner av ild". Vi må aldri glemme at "det er flere med oss enn det er med dem". (2.Kong.6:11-17)


4 kommentarer:

Anonym sa...

Hei!

Jeg kommenterte spørsmålet som du spurte meg om på den 15 april andakten.

Et spørsmål til:

Jeg tror ikke du svarte meg helt konkret på spørsmålet om du tror på tungetale, og de 5 foldige tjenestegavene? 1 kor 12:28:

Og Gud satte i menigheten, først noen til apostler, for det andre profeter, for det tredje lærere, dernest kraftige gjerninger, så nådegaver til å helbrede, til å hjelpe, til å styre, og ulike slags tunger.

Tror jehovas vitner på Jesu helbredende kraft, virksom gjennom Den Hellige Ånd? Helbredelse av de syke, vekke opp døde osv?

Hvis jeg skulle gå på et møte i rikets sal, ville da Jesus helbrede meg der, hvis jeg var syk, plaget eller underkuet av djevelen?

Mvh Linus

Anonym sa...

Har Gud virkelig forkastet jødene?

Jeremias 31:35-37:

35: Så sier herren, som satte solen til å lyse om dagen, og lover for månen og stjernene, så de lyser om natten, Han som opprører havet så dets bølger bruser- Herren, hærskarenes Gud, er hans navn.

36: Dersom disse lover ikke lenger står ved makt for mitt åsyn, sier Herren, da skal også Israels ætt opphøre og være et folk for mitt åsyn alle dager.

37: Så sier Herren: Dersom himmelen kan måles der oppe, og jordens grunnvoller utforskes der nede, da vil også jeg forkaste all Israels ætt for alt det de har gjort, sier Herren.

Disse skriftstedene har du sikkert lest 1000 vis av ganger selv, men her klør jeg meg selv litt i hodebunnen, fordi jeg kan ikke se her at Gud har forkastet jødene, og erstattet disse med jehovas vitner?

Mvh Linus

Anonym sa...

Hei igjen.

Et tredje og siste spørsmål, så skal jeg slutte å spørre for denne gang.he,he...

Jeg tror ikke at Gud eller Jehova/Javhe dreper barn. Lukas 18:6:

Men Jesus kalte dem til seg og sa: La de små barn komme til meg og hindre dem ikke, for Guds rike hører slike til.

Utifra GT var det på den tiden mye nefelim. Altså englesex med kvinner= Kvinner som fødte barn og hvor disse barna var veldig onde og inntelligente av natur = kjempene på jorden 1 mosebok 6:1-5

Da nå menneskene begynte å bli mange på jorden, og de fikk døtre, da så Guds sønner at menneskenes døtre var vakre, og de tok seg hustruer, hvem de hadde lyst til.

Da sa Herren: Min Ånd skal ikke til evig tid gå i rette med menneskene. I sin villfarelse er de kjød, og deres dager skal være hundre og tjue år.

Kjempene var på jorden i de dager, og likeså siden, da Guds sønner gikk inn til menneskenes døtre, som fødte dem barn. Dette er de mektige menn i gammel tid, de navngjetne. Herren så at menneskenes ondskap var stor på jorden, og at alle tanker og hensikter i deres hjerter var onde hele dagen lang.

Derfor tillot Gud at barn ble myrdet i GT(voksne også)

Gud vil ikke døde menmesker. Heller ikke dyr. Jonas 4:11:

Skulle da ikke jeg ha medynk med Ninive, den store byen, hvor det er mer enn tolv ganger ti tusen mennesker som ikke vet forskjell på høyre og venstre- og dertil en mengde dyr.

Ha en fin dag.

Mvh. Linus

Disiplene sa...

Hei Linus og takk for spørsmål.

Jeg skal forsøke å svare så godt jeg kan.

1. Har Gud forkastet jødene? Svar = Les andakten av 20. Mars 2014

2. Finnes tungetale? Svar = Her må vi se på tungetalens hensikt. Hva var det? Tungetalens hensikt var å forkynne for andre folkeslag slik at de kunne høre Evangeliet (Apg.2). I dag behøver vi ikke tungetalen siden vi "allerede forkynner på over 400 språk". Dette stemmer med 1.Kor.13:8-10 hvor det står at tungetalen faktisk skulle opphøre.

3. Finnes de 5 foldige tjenestegavene? Svar = Den første kristne menighet måtte bli etablert og stabilisert. Den gangen hadde man ikke en Bibel som man kunne lese Guds fullkomne vilje i. For å få vite Guds fullkomne vilje og bygge etter denne viljen måtte man ha Apostler og Profeter som la grunnvollen (Ef.2:20). I dag har man deres skrifter og behøver ikke de 5 tjenestegavene. Derimot behøver vi hyrder som lærer oss hva Apostlene og Profetene har sagt.

4. Tror JV på helbredelse, vekke opp døde etc? Svar = Ja det gjør vi. Det som er viktig å legge merke til er bare at vi tror at dette vil skje på den dag Gud har forutbestemt for det. Åp.21:4 forteller om den dagen. Selv om Gud kan helbrede, vekke opp døde og gjøre jorden om til et paradis allerede nå, er ikke Hans tid inne for det enda. Det blir ikke et paradis før det blir et paradis, for å si det slik.

5. Ville du blitt frisk av å gå på Rikets Sal? Svar = Det spørs på hva du mener med syk og underkuet av Satan. Bibelen sier at Guds ORd setter deg fullstendig fri (Joh.8:31-32) og istandsetter deg og korrigerer deg fra dine svakheter slik at du blir satt i stand til all god gjerning (2.Tim.3:16-17). Ordet helbreder, istandsetter og utruste åndelig sett. Dersom du har 2 amputerte bein, vil de ikke vokse ut. Men det gjør de heller ikke der du går/ikke går heller :-)

6. Så fint at du tror at Gud ikke dreper barn. Vi nøyer oss med å si at Gud ikke dreper uskyldige. Dessverre kan vi lese i Bibelen om at Gud drepte barn (Esekiel 9:6), men vi regner med at Gud hadde en god grunn for å gjøre det. For å unngå at Gud dreper mennesker i Harmageddon går Jehovas Vitner fra dør til dør for å redde så mange som overhode mulig.

Et spørsmål til deg: Hva synes du om alle de andre svarene jeg gav deg på de andre postene du skrev? Siden jeg ikke fikk noen svar på mine svar regner jeg med at du så at de stemte med Bibelen.

Lurer du på noe eller har du noen innvendinger er det bare til å spørre videre.

Alt godt ønskes deg