onsdag 16. april 2014

Arbeidsledigheten avvikles

Arbeidsledigheten globalt sett er stor. Mange søker fortvilet etter jobb. En jobb å gå til gir ikke bare penger, men det gir også en viss mening med livet. Man får en rutine og man utfører noe meningsfylt for andre. Det er sunt, nødvendig og fruktbart å arbeide.

Jesus beskrev det å gjøre Guds vilje som "mat" (Joh.4:34). Ikke bare anså han tjenesten for Gud som noe kjekt og meningsfullt, men når han brukte ordet "mat" ville han også fortelle oss at han så tjenesten for Gud som noe livsnødvendig. Han var avhengig av tjenesten for Gud for i det hele tatt å leve.Den samme tanke har Paulus. Han sa: "Jeg akter ikke mitt liv ett ord verd, bare jeg kan fullføre min tjeneste" (Apg.20:24).

I dag vil jeg vise deg en tanke i Lukas 5:10. Her sier Jesus: "Slutt med å være redd. Fra nå av skal du fange mennesker levende". Så lenge det finnes mennesker i "livets hav" er du altså aldri arbeidsledig. Arbeidsledigheten avvikles i Guds menighet. Alle Jesu disipler kan altså oppleve livet i Guds vingård som sunt, kjekt, meningsfullt og livsnødvendig. Det er mer enn nok arbeid for alle.

Hvilket fokus har vi i livet? Er det å gi livet vårt til å jobbe for å bli økonomisk rik eller har vi fokuset på å bli rik overfor Gud? Jesus sier i Johannes 6:27: "Arbeid ikke for den mat som forgår, men for den mat som gir evig liv".  Gjør vi det vil vi aldri bli arbeidsledig, men oppleve livet med Gud som sunt, nødvendig og fruktbart.



Ingen kommentarer: