torsdag 8. mai 2014

De 2 gudene du må velge mellom

Som dere alle sikkert vet er den offisielle definisjonen på den kristne guden at "Det er én Gud som består av 3 personer". Når kirkemøtene definerte dette på gresk brukte de ordene: "3 hypostaser (personer) i én Ousia (substans)".

Den jødiske Gud har aldri vært en treenighet. Ingen jøder ville i sin villeste fantasi noen sinne mene eller tro at deres Gud besto av 3 personer, ei heller 2. Nei, den jødiske trosbekjennelse lød "Hør Israel: Jehova er vår Gud. Jehova er én." (5.Mos.6:4)

Jesus trodde ikke på kristenhetens gud, ikke Paulus heller. Eksempelvis sier Jesus i Johannes 8:54 "Det er min Far som ærer meg, Han som dere sier er deres Gud" (Jesus sier altså at Jehova er hans Far. Treenighetslæren sier at Jehova ikke er Faderen alene, men Jehova er Fader + Sønn + Ånd). På sin side sier Paulus det rett ut: "For oss finnes det bare én Gud, Faderen" (1.Kor.8:6)

Det er altså slik at du må forholde deg til 2 gudsbilder. Bibelens Gud på den ene side og Kristenhetens gud på den andre. Hvilken Gud velger du? Du kan ikke tro på begge. Hvorfor? De er forskjellig guder.
Den ene er som Jesus sier: "Den eneste Sanne Gud" (Joh.17:3), mens den andre er en gresk-filosofisk oppkonstruert teologisk forklaring, oppkommet på slutten av 300 tallet e.v.t.

Rådet til Jesus er klart: "De Sanne tilbederne skal tilbe FADEREN i ånd og sannhet" (Joh.4:23) og Jehovas eget bud er like klart: "Du skal ikke ha andre guder foruten meg" (2.Mos.20:3). Kristenhetens råd på sin side er også klart: "Enhver som vil bli salig må holde fast på den felles kristne tro. Enhver som ikke bevarer denne hel og uforfalsket vil uten tvil gå evig fortapt. Og dette er den felles kristne tro, at vi ærer én Gud i Treenigheten og Treenigheten i enheten". (§ 1-3 i den Athanasianske Trosbekjennelse som alle kirkesamfunn vedkjenner seg bortsett fra Jehovas Vitner, selvfølgelig).

Hvilken av de 2 gudene velger du?

6 kommentarer:

Anonym sa...

Hei! Er dette en oppvekkelse av Arianismen? Hvor står det i bibelen av jesus var engelen mikael før han kom til dennne verden? I jesaja 9:6 står det: for er barn er oss født, en sønn er blitt oss gitt, og herskerstaven er lagt på hans skuldrer. Og hans navn skal være Vidunderlig Rådgiver, Mektig Gud, Evig Far, Fredsfyrste. (profeti om Jesus)= ikke mektig gud, men Allmektig Gud. Det hebraiske uttrykket som oversettes med "Mektig Gud" ("eel gibboor"), også brukt i jesaja 10:21.

Dere gransker skriftene , fordi dere mener dere har evig liv i dem, og nettopp de vitner om meg. Men dere vil ikke komme til meg for å få evig liv Joh. 5:39-40

Ingen kan si at Jesus er Herre uten i Den Hellige Ånd. 1. kor 12:3= Jesus er lik Gud

mhv. Maximus

Disiplene sa...

Hei Maximus,

Så flott at du skrev inn. Det er nok mange som lurer på samme spørsmål som deg.

Bare gi meg litt tid så skal jeg svare deg.

Ha en fortsatt god dag videre.

Disiplene sa...

Hei igjen Maximus,

La meg kort svare deg i punktform

1.Nei, dette er ikke forsøk på å innføre Arianismen. Det vi holder på med er å forkynne hva Bibelen egentlig lærer. Bibelen er soleklar på at Faderen er den eneste sanne Gud (1.Kor.8:6). Ham alene skal tilbes (Joh.4:23). Faderens navn er Jehova (Jesaja 42:8). Jesus Kristus er den personen - som den eneste sanne Gud utsendte (Joh.17:3). Han er denne gudens Sønn (Joh.3:16) – han er ikke selv denne guden (1.Tim.2:5)

2.Du hevder at Jesus er Gud den Allmektige ut i fra Jesaja 9:6 og ikke ”mektig gud”. Vel, da oppfordrer jeg deg til å studere ordet ”Gibbor” en gang til. ”Gibbor” har aldri blitt brukt som Allmektig og brukes om en rekke andre mennesker i bibelen (eksempelvis Gideon i Dommerne 6:12)

3.Allmektig blir oversatt fra PANTOKRATOR (gresk) eller SHADDAI (hebraisk), titler som aldri blir brukt om Jesus Kristus.

4.Hva du mener med Johannes 5:39-40 vet jeg ikke helt. Du formulerer ikke dette som et spørsmål. Men Jehovas Vitner er vel de eneste jeg vet om som kommer til Jesus for å få liv. Det å komme til Jesus innebærer jo at man aksepterer hvem Jesus er og hva han har gjort og at man gjør hva han har befalt. Jesus selv sier jo i Johannes 15:14 at kriteriet for å være Jesu venn er å gjøre hva han befaler og i Lukas 6:46 sier han at det ikke hjelper å si ”Herre – Herre”. Det å ”komme til Jesus” betyr altså ikke bare å si at man kommer til ham, men å ha ham som Sjef i livet (Rom.10:9-10)

5.Så nevner du 1.Kor.12:3 og mener at Jesus er Gud utifra at bibelverset sier ”ingen kan si at Jesus er Herre uten i den hellige ånd”. Her må du skille kortene. Bibelen sier at Jesus er Herre. Bibelen sier ikke at Jesus er Jehova. At Jesus er Herre betyr at Jesus er vår Sjef. Alle Jehovas Vitner sier at Jesus Kristus er vår Herre.

6.Hebreerne 1 og 2 forteller at Guds enbårne og førstefødte Sønn står over ALT det skapte. At Jesus er en engel må derfor forklares litt. Angelos betyr sendebud og vi tror at Jesus Kristus er sjefen over alle Guds sendebud. Han er derfor ἀρχάγγελος eller erkeengel. Ordet kommer fra ARCHE som betyr Først/Fremst/Begynnelse/Start og ordet ANGELOS som betyr sendebud.

Det at Jesus er sjefen for alle englene gjør ikke ham til en ”vanlig engel”. Vi tror ut i fra Kolosserne 1:15-.17 at Jesus er unik, fremst og opphavet til alt det andre skapte. Jesus Kristus har altså opptrådt som instrument når Gud skapte resten av englene. Gud brukte med andre ord Jesus i å skape englene, ja ikke bare englene, men alt det skapte. Det er klart at Jesus står over skaperverket inklusive englene og kan kalles ἀρχάγγελος. At Jesus snakker med en «Erkeengels røst» i 1.Tess.4:16 er derfor passende.

Anonym sa...

Hei på deg.

Jeg tror også at Gud er en, men at Han har tre navn og viser seg på 3 forskjellige måter. IKKE 3 GUDER.

Gud kommer til verden i Jesus, og som er levende og nårværende i DEN HELLIGE ÅND.

Mitt favorittvers = Lukas 1:37 =

FOR INGENTING ER UMULIG FOR GUD.

Ha fortsatt en strålende dag med Gud Fader, Jesus og DEN HELLIGE ÅND.

Mvh. Linus Maximus

Disiplene sa...

Hei igjen Linus.

Kjempeflott at du skriver inn og stiller spm.

Jeg ser at du ikke kommenterer Gibbor. Ser du at du har fakta feil her?

Anonym sa...

Hei. Jeg kan ikke se at jeg har faktafeil her.

Jeg sa ("eel gibboor"), og ikke Giboor.

Jeg må si at du har et arrogant og nedlatende syn på resten av den såkalte kristenheten. Tror du Jehova Gud går og sier i sitt hjerte at vi andre er åndelige babylonske horebarn.Jehova Gud er kjærlighet.

Jeg har sagt at jeg ikke leser den nye verdensoversettelsen, så jeg kan derfor ikke uttale meg om den. jeg leser 1988 oversettelsen, og derfor forholder jeg meg til den.

Du har bare forsterket mitt syn på jehovas vitner. Jeg hadde rett hele tiden i at dere ikke er noen hyggelige mennesker.

Jeg tror ikke at jeg vil gå på rikets sal likevel.