torsdag 15. mai 2014

Hvorfor griper ikke Gud inn for alle som ber til ham i dag?

Gud kan gjøre mirakler. Han vil gjøre mirakler. Han kommer til å gjøre mirakler. Men beviselig er det slik at de dokumenterte miraklene i 2014 er på promille stadiet om man skal sammenligne med Jesu mirakeltjeneste år 30-33 e.v.t. Hvorfor griper ikke Gud inn mer enn det han gjør?

For det første, la det være hevet over enhver tvil: Gud elsker alle slags mennesker. Han ønsker at de skal leve evig. Han hater synden, sykdommen, ulykker og død.  Hadde det vært hans hensikt ville han umiddelbart ha grepet inn.

Men dersom Gud er allmektig og full av kjærlighet, hvorfor gjør han ikke noe med den onde situasjonen vi er i ? Vel, han KOMMER TIL å gjøre noe med situasjonen. Som vi leste i gårsdagens andakt vil det komme en ny jord hvor det ikke er noen død, smerte, pine eller sorg (Åp.21:1-4).

Men hvorfor drøyer han med å gripe inn og hvorfor kan han ikke gripe inn når vi ber? Til tross for at Jesus overvant døden, har Gud fastsatt en tid hvor alle mennesker skal oppstå (Apg.17:31, Joh.5:28-29). Han kommer altså ikke til å skape et paradis uten sykdom før Hans tid er inne for å gjøre det. Uansett om Gud kan oppreise døde, vil oppreise de døde og uansett hvor mye du ber ham om at Han skal oppreise døde, vil han ikke gjøre det før ”den siste dag” (Daniel 12:13).  Tidsaspektet er altså et nøkkelord. Paradis tilstander kommer, men til Hans fastsatte tid.

Et annet aspekt er at Gud ikke griper inn på en drastisk måte i den tidsperioden han har latt Satan få være denne verdens gud (2.Kor.4:4). Hvorfor ikke? Gud har nemlig latt satan få besvare sin egen påstand. Satans påstand var at det er bedre å styre seg selv enn å bli styrt av Gud (1.Mos.3) I dag er jo nemlig hele jorden underlagt Satans styre (1.Joh.5:19). Dersom Gud skulle ha mirakuløst grepet inn hadde han hjulpet Satan i å få en bedre verden. Det er urimelig.

La meg illustrere. Du hevder overfor meg og en kameratgjeng at du er bedre enn meg i bowling. Det er bare én måte å finne dette ut på. Vi må bowle. Du får ca 6000 år på deg for å bevise at du klarer å få ned kjeglene. Når tiden er over har du fremdeles ikke greid det. Hva skal jeg gjøre? Skulle jeg ha skutt deg for 6000 år siden fordi jeg syntes at påstanden din var feil? Nei, da hadde jo ikke vennegjengen fått svar på spørsmålet du stilte. De kunne ha trodd at jeg var feig, maktsyk og redd for å tape. Skulle jeg ha hjulpet deg i å få ned kjeglene? Nei, da hadde jo ikke spørsmålet om hvem som er best blitt besvart. Hva skal jeg gjøre? Det eneste rette er å la deg få forsøke å få Strike uhindret. Når tiden har gått ut, tar jeg bowling ballen i fra deg og kaster mitt Strike slag og beviser én gang for alle hvem som er best i bowling.


Ser du nå hvorfor Gud ikke griper inn før den fastsatte tid er inne?

Ingen kommentarer: