torsdag 22. mai 2014

Den livsviktige forskjellen på Dømme og Bedømme

”Joda, Pastor xxxx drev faktisk hor, underslo x -antall millioner og dro mennesker etter seg selv. Han tjente godt på sitt minestry. MEN skal vi kritisere ham for dette? NEI. Bibelen sier at vi ikke skal dømme noen. Spesielt ikke Herrens tjenere. Han var jo salvet av Gud og utførte masse mirakler. Vi går nemlig ikke mot salvelsen, gjør vi vel? Dessuten, vi vil ikke være kritiske og tenker vi litt etter har vi også gjort en del feil selv”.

Kjenner du igjen resonnementet?  Prinsippet er ”Ikke døm noen”. Men vet du at Bibelen skiller på dette med å dømme noen og det å bedømme?

Det å dømme noen er å felle en endelig dom. Tenk deg en rettssak. Dommeren leser opp domsavsigelsen og straffeutmålingen. I det dommeren forkynner dommen, er den anklagede dømt.  Dommen er endelig.

Men vet du hva dommeren gjorde før han avsa en endelig dom? Han BEDØMTE indisiene og bevisføringen som la grunnlaget for selve domsavgjørelsen.

Heldig vis er det bare Jehova ved Kristus som dømmer. Det slipper vi. Derimot har vi fått i oppdrag å bedømme. Jesus sier i Matt.7:15-16 at vi skal bedømme frukten til de som kaller seg kristne. Når vi har bedømt frukten kan vi avgjøre om disse var sanne kristne eller falske profeter. Pastor xxxx i lignelsen ovenfor hadde en dårlig frukt som vi måtte ha passet oss for.

Jehovas Vitner dømmer ingen mennesker. På grunnlag av Apg.24:15 tror Jehovas Vitner at milliarder av mennesker får mulighet til å få evig liv ved at både rettferdige og urettferdige vil få en oppstandelse. Altså får langt flere enn medlemmer av Jehovas Vitner et evig liv.


Like fullt mener Jehovas Vitner at de har funnet Sannheten. Bakgrunnen for dette er at Bibelen er Sannheten og Vitnene praktiserer dens lære. Dessuten har de bedømt den generelle fruktene til kirkesamfunnene slik Jesus ba dem å gjøre i Matt.7:16. Den er veid og funnet for lett.

Ingen kommentarer: