søndag 4. mai 2014

Er det alt for lite Åndskraft hos Jehovas Vitner?

Som tidligere nevnt studerer jeg bibelen med en Pinsevenn. Vedkommende er et fantastisk menneske som elsker Gud, Jesus og bibelen. I går hadde denne personen en innvending mot Jehovas Vitner. Anklagen lød: "Det er alt for lite åndskraft hos Jehovas Vitner".

Jeg gav min venn umiddelbart helt rett i at møtene på Rikets Sal verken inneholdt ulike former av konserter, folk som lå på bakken og ristet, løpende predikanter som skriker i mikrofonene eller Shofar blåsende mennesker som veiver febrilsk med norske og israelske flagg mens de profeterer over hverandre.

Jeg spurte om vi kunne se litt på hva Åndens rolle var i den nye pakt slik bibelen forklarer det. Det var i orden og vi leste 3 bibelvers. Joh.16:13, Gal.5:22-23 og Apg.1:8.

Joh.16:13 viser oss en fantastisk side av Guds ånd. Her sier Jesus at åndens hensikt er å "veilede oss til å forstå den hele og fulle sannhet". Hvor er denne sannhet å finne? Jo, Joh.17:17 sier at denne sannhet er Guds Ord. Åndens hensikt er altså å gi menneskene Bibelforståelse. Innsikt i Ordet slik at man får en sunn og sann lære. En forsåelse i hjertet slik at man holder det man tror (Matt.28:20). Min venn sa: "Ja, der vinner Jehovas Vitner. Makan til bibelkunnskap har jeg aldri møtt noen plass. Dere vet mye mer i bibelen enn noe annet kirkesamfunn jeg vet om. Dessuten lever dere ut det dere lærer".

Vi gikk så til Gal.5:22-23. Her ser vi at åndens oppgave er å frembringe "Kjærlighet, fred, glede, langmodighet, vennlighet godhet ,trofasthet, vennlighet og selvkontroll". Min venn sa: "Dette kunne vi ha hatt mye mer av hos oss. Det er alt for mye internt baksnakk, splittelser (så nevnte han mange lokale varianter av denne splittelse) kranglinger og ufred i menighetene. Folk kjenner ikke hverandre så godt og for meg virker det mer som de er opptatt av heftige møter enn å ta vare på den enkelte sau". Når jeg forklarte at Jehovas Vitner ikke har splittelse, at alle elsker hverandre praktisk som brødre og søstre og at åndens frukt og ikke talegaver er kriterie for tjeneste i menigheten utbrast min venn: "Det er jo slik det skal være. Slik er åndens tjeneste".

Avslutningsvis så vi på åndens gjerning i Apg.1:8. Her fortalte Jesus at ånden skulle istandsette Jesu disipler til å vitne. Min venn lo og sa: "Er et noe dere Jehovas vitner gjør, er det sannelig å vitne. Samtlige døpte medlemmer er jo ute å forkynner fra dør til dør". Dette svarte jeg bekreftende på og konstaterte i all høflighet at jeg fremdeles ikke har hatt en eneste Pinsevenn (eller noen andre for den delen) på døra som ville drøfte Bibelen. Min venn var helt enig og syntes det var tragisk at det bare var sporadiske ungdoms mønstringer og betalte misjonærer som oppsøkte folk. Da oppsto det et nytt spørsmål. Denne gangen fra meg. Det lød:

Hvem er det egentlig som har alt for lite åndskraft i menighetene sine?





Ingen kommentarer: