fredag 2. mai 2014

Hvilken Gud tror du på?

Her om dagen møtte jeg noen fra hus til hus forkynnelsen som sa: "Nei, jeg er ikke interessert. Jeg tror allerede på Gud". Selvsagt kunne jeg ha kontret med: "Dersom du tror på Gud har du vel sikkert lyst til å snakke om ham også?", men det gjorde jeg ikke. Mulig det hadde vært litt for frekt.

Istedenfor sa jeg: "Så interessant at du tror på Gud, men kan jeg spørre, Hvilken Gud tror du på"?

For oss nordmenn kan dette spørsmålet virke litt fordummende, men det er det rett og slett ikke, dersom man tenker litt over det. I vår kultur har vi en rekke alternative svar på spørsmålet jeg stilte. Eksempelvis kunne vi forvente oss å få som svar:

a) Allah
b) Jesus
c) Gud
d) Meg selv
e) Brahman
f) Vishnu
g) Fader, Sønn og Hellig Ånd
h) Skjebnen
i) Mammon
j) Jehova
k) Buddah (selv om de ikke anser ham som en skapende Gud)

Min norske venn stusset litt over mitt spørsmål. Han svarte: "Hvilken Gud?  Hva mener du med det? Gud er jo Gud".

Jeg lurte på om jeg kunne vise ham hva Bibelen svarte på mitt spørsmål. Det fikk jeg. Vi leste derfor sammen 2.Mosebok 20:2-3 hvor det står: "Jeg er Jehova din Gud. Du skal ikke ha andre guder enn meg".

Hvilken Gud tror du på? Allah? Den Treenige guden? Jesus? Deg selv? Den sanne religionen vitner samstemmig med den bibelske tekst når den sier: "Jehova du er vår Gud. Du og ingen annen" (1.Kongebok 8:60)





Ingen kommentarer: