søndag 20. juli 2014

Alfons Åberg syndromet

"Jada...snart - jeg skal bare..." Slik er Alfons Åberg syndromet. Alfons Åberg er som du sikkert vet en velkjent svensk tegneseriefigur det er gjort barne-TV av. Det er ikke bare Alfons som har dette syndromet. Dette er et syndrom faktisk alt for mange mennesker lider av. Selve uttrykket er muligens det mest utbredte utrykket etter man er gift. Dessverre er det nok menn som har trykket uttrykket til sitt bryst. Du har vel hørt ektemenn si: "Jada kjære...jeg skal gjøre det snart....skal bare...."

Alfons Åberg syndromet gjelder også i den åndelige verden. Hvor mange mennesker har ikke sakt til sin Gud "Jada Herre. Klart jeg skal gjøre din vilje. Snart. Jeg skal bare...."

Dette er jo ikke noe nytt. Selv under Jesu tid led folk i Israel av Alfons Åberg Syndromet. I Evangeliene kan vi lese om en mann som har mistet sin far i døden. Når han forsto at Jesus var Veien, Sannheten og Livet ønsket han å følge Jesus. Jesus inviterte ham og sa "Følg meg" (Lukas 6:59). Han tenkte seg litt om og sa: "La meg først dra hjem for å begrave min far". Jesus avslørte Alfons Åberg syndromet og svarte: "La de døde begrave sine døde - men gå du avsted og forkynn Guds Rike (6:60).

Min venn. Har du tenkt over at du også kan lide av Alfons Åberg Syndromet? Hvilke unnskyldninger har du? Jobb? Familie? Sykdom? Frykt? Økonomi? Angst og depresjon? Hva skal vennene si? Er ikke enig i alle detaljer som Jehovas Vitner står for? Ferie? Kona? Er sååå opptatt så jeg får rett og slett ikke tid?

Avslør Alfons Åberg Syndromet i dag. Det er et livsfarlig syndrom som vil ta livet ditt sakte, men sikkert til slutt.

Ingen kommentarer: