tirsdag 22. juli 2014

På hvilken måte er du hellig?

Er det noe Jesus levde opp til, var det skriftstedet ”Dere skal være Hellig fordi Jeg er Hellig” (3.Mos.19:2). Jesus levde nemlig et kompromissløst hellig liv. Han dyrket Gud på Guds måte og ikke på sin egen (Matt.15:1-9),  Han levde et helt liv adskilt for Guds sak (Joh.4:34), Han levde uten å synde en eneste gang (Hebr.4:15) og Han oppfylte alle krav på Hellighet Torah hadde gitt (Matt.5:17). Mer Hellig person enn Jesus, finnes ikke i hele universet.

Akkurat dette faktum er frelsesavgjørende for deg og meg. Hebreerne 12:14 sier nemlig: ”For uten helliggjørelse skal ingen se Herren”.  Det er altså bare de som fullt ut er Hellig, som oppnår frelse. Vi kan derfor trekke et lettelsens sukk når vi leser i 1. Kor.1:30 at: ”Jesus har blitt vår Helliggjørelse innfor Gud”.  Når Gud ser deg og meg, ser Han oss igjennom Jesus Kristus, og ser oss derfor som Hellige.

I dagens lille artikkel vil jeg peke på en side av Jesu hellighet som er veldig viktig for oss å forstå. Jesus, som er ”Full av Hellighet”, elsket å være sammen med synderne. Han ble til og med kalt for ”syndernes og tollernes venn” (Matt.11:19). Hans Hellighet var nemlig ikke av den art at Han støtte synderne bort fra seg, snarere tvert imot. Luk 15:1 sier jo: ”Alle tollere og syndere holdt seg nær til ham for å høre ham”. Jesu hellighet oppsøkte syndige mennesker og de syndige menneskene oppsøkte Jesu hellighet. Det er verdt å tenke på.

I dag ønsker jeg at du og jeg skal leve ut vår hellighet slik at vi blir tolleres og synderes venn. I dag oppmuntrer jeg deg til å oppsøke de fortapte, de som banner, drikker, horer og spotter Gud. I dag oppfordrer jeg deg til å få rett innehold av ordet ”Hellighet”. For den sanne hellighet hater synd, men elsker synderen.


Ha en travel dag.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hvor mange timer jobber du i vingården hver dag, da???? Har du ingen vanlig jobb ellers???? Forsørger Jehova deg økonomisk???.

Du går vel hele dagen lang, og synger en munter sang.

Disiplene sa...

Hehe...jeg mener ikke at vi skal jobbe 24/7, men at vi skal ha denne holdningen.

Var det ikke denne holdingen Jesus selv hadde? (Johannes 4:34)