onsdag 2. juli 2014

Puslespillet som fungerer

Trolig vis finner du ikke en mer uskikket puslespill legger enn meg. Ikke bare at jeg har liten tålmodighet, men jeg klarer liksom ikke å få brikkene til å passe. Helt siden jeg var liten har jeg hatt det problemet av å ikke klare å se de logiske mønstrene.

På det åndelige planet har jeg derimot fått hjelp. Det er nemlig 3 viktige kjøreregler som vi må ta i bruk for å legge et rett puslespill 1) Summen av Guds Ord er Sannhet = Salme 119:160, 2) Den sanne lære gir "et mønster av sunne ord = 2.Tim.1:13 og 3) På fruktene skal treet kjennes =  Matt.7:15-20

For å ta kjøreregel 1 først. Det å finne Guds Sannheter i Bibelen krever studier. Du kan ikke bare lese et vers og si at "slik er det". Et godt eksempel på dette henter jeg fra i dag. En jeg studerer Bibelen med sa nemlig: "Jesus er Faderen". Jesus sa jo i Johannes 14:8 "Har du sett meg har du sett Faderen". Jeg måtte forklare ham at Jesus sa dette, men han mente det ikke slik at han var Faderen. Derimot representerte Jesus Faderen på en slik måte at Jesus var et bilde av sin egen Far (Koloss.1:15) Så måtte jeg vise en rekke andre vers fra Bibelen som viste at Faderen og Sønnen er 2 forskjellige personer.

Det andre prinsippet er at Sannheten skaper en "sunt mønster". Hva menes med dette? Vel, dersom du har en hel rekke bildeler i hagen din kan du ikke bare dra frem et ratt fra buskene og sette deg ned på det rustne setet og kjøre. Hvor er karosseriet? Hvor er motoren? Hjulene? Nei, når man setter de ulike delene sammen så skal det se ut som en bil, høres ut som en bil og fungere som en bil. Gjør det ikke det, ja da er det faktisk ikke en bil! På samme måte er det med Sannheten. Dersom noen hevder de representerer Jehovas sanne menighet, ja da må de vise at den fungerer slik Bibelen sier at den skal fungere. Gjør den ikke det, ja da er det ikke Jehovas Menighet. Enkelt og greit.

Den siste kjørereglen er "frukt testen". Det hjelper ikke at folk sier til deg: "Dette er en banan" når hele den frukten du tygger i deg smaker Eple. Smaker det ikke banan, ja da er det 99% ikke en banan. Dersom Menigheten ikke har kjærlighet, glede, fred, overbærenhet, trofasthet, godhet, mildhet, saktmodighet og selvdisiplin (Gal.5:22-23), er det ikke Guds Menighet, men en menneskeskapt kopi.

Jehovas Vitner har en lære som det går an å teste. Jehovas Vitner har en menighet det går an å granske. Jehovas Vitner har medlemmer det er fult ut mulig å prøvesmake frukten på. Gjør det og se om puslespillet fungerer. Det har jeg gjort...

3 kommentarer:

Anonym sa...

johannes 1:18 Ingen har noen gang sett Gud;


vil det bety at ingen vet hvordan Gud ser ut? hva med 1.mosebok 28:13 Og se, Jehova stod over den, og han sa så.

Anonym sa...

du har gitt meg mange gode lange svar.

Har du tenkt over hvor mye energi og tid Jehovas vitner bruker på å besvare spørsmål fra interesserte mennesker.

Men hvor uinteresserte de er i å besvare spørsmål fra sine døpte trosfeller.

Hva kommer det av?

Disiplene sa...

Hei Anonym.

1. Man kan ikke se Jehova. Dels er han en ånd og dels er han alt for "stor" (2.Mosebok 33:20)

2. Bibelen slår fast at "ingen har sett Gud" (1.Joh.4:12)

3. Når man leser 1.Mosebok 28:13 kan man tenke på at verset før (vers12) forklarer at dette var en drøm.

4. MEN Jesus Kristus vet hvordan Gud ser ut (Joh.1:18) og Han har forklart Jehova for oss.

5. Hvordan kan vi så "se" Jehova slik Moses gjorde? (Hebr.11:27), jo med troens øyne, i skaperverket, i Bibelen, i bønnesvarene og i Jesus Kristus. Jesus sa "Har dere sett meg har dere sett Faderen" (Joh.14:8).

Når det gjelder den tiden Jehovas Vitner bruker på å besvare spørsmål fra interesserte mennesker så er jo den ganske så lang. I 2013 var det brukt 1 milliard 841 millioner 180 tusen 235 timer på å nå mennesker.

Så nevner du at de er uinteresserte å besvare spørsmål fra sine døpte trosfeller. Det er de jo ikke.

1) Dersom man lurer på noe er det bare til å stille spørsmål til de eldste i den menigheten man går i.

2) Dersom man ønsker et bibelstudie får man dette

3) Vil man stille spørsmål som er besvart i litteraturen er det bare til å gå på nettbiblioteket som ligger åpent for alle på jw.org

4) Er det spørsmål som ikke allerede er besvart i litteraturen, kan man skrive inn til hovedkontoret.

5) Som døpt har man muligens ikke så mange spørsmål. I hvertfall ikke de grunnleggende. Hvorfor ikke? Fordi enhver døpt har gått igjennom over 100 spørsmål som man har drøftet med 3 eller 4 forskjellige eldste over en periode på flere dager/uker. I tillegg til dette har man Watchtower Library på CD rom hvor all litteraturen ligger.

Så at Jehovas Vitner er uinteresserte av å hjelpe andre vitner som eventuelt skulle lure på noe er jeg ikke enig i. Ikke når jeg sjekker de generelle faktiske forhold.

Alt godt ønskes deg videre!