tirsdag 8. juli 2014

Prestene fikk skylden - hva kan vi lære?

"En sønn ærer sin Far. En tjener ærer sin store herre. Dersom jeg er Far, hvor er den ære som tilkommer meg? Dersom jeg er en Stor Herre, hvor er da frykten for meg" (Malaki 1:6)

Som vi så i gårsdagens "andakt" var den sanne tilbedelse gjenopprettet. Noen fra folket frydet seg over hva Gud hadde gjort, men det var spesielt én gruppe som ikke gjorde det. Hvilken gruppe var det som kunne være så frafalne? Vers 6 fortsetter med å forklare at Jehova talte til denne gruppen, nemlig "til dere Prester som forakter mitt navn".

WHAT??? Hadde Prestene som kjente Loven og som forkynte for folket falt i den grøften at de foraktet Guds Navn? Prestene reagerte som spett. De svarte Jehova ved å si: "På hvilken måte har vi foraktet ditt navn?".

Kapittel 1:7-8 forklarer Jehova hvordan Navnet Hans har blitt foraktet. Jehova konkluderer med å svare "Når dere frembærer et blindt, halt eller sykt dyr for å ofre det sier dere: ´dette er ikke noe ondt´"Offergaven fra dere synes jeg ingen ting om" (vers 10)

Ja slik var det den gang. Slik er det også i dag. Kristenhetens Presteskap har ikke vendt om i sine hjerter. De har gjort seg skyldig til å forakte Jehovas Navn. Hvordan da? Ikke bare å velge å stryke det ut i sine egne bibler. Ikke bare ved å nekte å bruke det i sin undervisning. Nei, deres "offer" er ikke lyteløst og de "couldn´t care less".

Når de tillater krigføring (Matt.5:44), homosex (1.Kor.6:9-11), verdslighet (Jak.4:4), falske lærer som klør i øret (2.Tim.4:3-4), dyrker 3 personer som Gud (1.Kor.8:6), underviser at Gud torturerer mennesker i et evig brennende helvete (Matt.10:28) og ikke bryr seg om den enkelte medlem, men heller røkter seg selv (Esekiel 34), ja da hjelper det fint lite å "ofre en offergave".

På samme måte som Gud forkastet Presteskapet den gang (Matt.21:43), forkaster han enhver av oss som viser forakt mot Hans navn ved å ikke dyrke Ham på Hans måte , men etter vårt eget forgodtbefinnende. Eller har vi glemt at vår Gud fremdeles en fortærende ild? Hebr.10:28-29


2 kommentarer:

silk plants sa...

Splendid blogginnlegg. Måten du har expanied ting her er fantastisk

silk plants sa...

Dette blogginnlegget er så fantastisk at jeg har book det for min fremtidige bruk.