mandag 15. desember 2014

Hvordan kjærlighet er nært knyttet opp mot forståelsen av tilgivelse

Jesus var på besøk hos en fariseer. Her spiste han og drakk. Etter en stund kom en prostituert kvinne frem til ham og med sine tårer vasket hun Jesu føtter og smørte de inn med en dyr olje.  (Lukas 7:36-47).

Som en god fariseer (les god kristen) reagerte Simon på at Jesus omgiks prostituerte. Den eneste som ikke reagerte var Jesus selv. Hvorfor? Jesus så til hjertet og ikke til synderegistret.

Når Simon ble støtt svarte Jesus: Du Simon. Du ville ha meg på besøk, men ikke vasket du føttene mine, ikke kysset du meg vel møt. Vet du...denne prostituerte vet at hun har syndet BIG TIME, når hun nå har blitt tilgitt av meg så viser hun sin takknemlighet ved å elske meg på en praktisk måte tilbake. Du derimot,  følte vel muligens at du ikke behøvde tilgivelse og viser dette ved IKKE å vise en praktisk kjærlighet.

Den som forstår at han har bitt tilgitt mye elsker mye, men den som har blitt tilgitt lite elsker lite.

Hva kan vi lære? For det første: Vi kan aldri se på oss selv som så sykt mye bedre enn andre. Vi må innse at vi behøver tilgivelse på lik linje med Hitler.  For det andre: Vi  må slutte å dømme andre. For det tredje må også vi se til et menneskes holdning ikke til dets synderegister. Folk med rett instillig er dyrebare for Gud selv om bakgrunnen deres er aldri så syndig...

Men noe av det aller viktigste er å forstå hvordan kjærlighet er nært knyttet opp mot forståelsen av tilgivelse.

Ingen kommentarer: