fredag 19. desember 2014

Viktigheten av å bære sin egen ild

Papegøyer finnes på Zoo. De bør ikke finnes i den kristne menigheten. Dessverre kan vi noen ganger finne mennesker som oppfører seg som disse fuglene.

Hva er det som kjennertegner vår betegnelse av en "papegøye"? En papegøye har aldri sine egne meninger. Han eller hun bare hermer alle andre. Når man kommer inn på slike mennesker finner man ut at disse ikke har studert SELV, har et nært forhold til Gud SELV, kjenner sannheten SELV. De bare kopierer det de har hørt og det de tror andre vil høre.

Å være et av Jehovas Vitner og samtidig være papegøye er så og si umulig. På sikt blir man avslørt. Det er nemlig ulidelig kjedelig å gå fra hus til hus SELV og forkynne ting du ikke har i hjertet ditt.  Dessuten er det ulidelig kjedelig for oss andre å være sammen med mennesker man vet bare later som. Det avsløres nemlig på praten (Matt.12:34)

Om du skulle være en slik som ikke bærer din egen ild, men lener deg på alle andre eller skjuler deg bak en eller annen fasade, være seg ytre skjønnhet, humor eller sosial rang, er det håp.

Håpet ligger i anger og omvendelse. Jesus sier: "Kjøp øyensalve av meg for at du skal kunne se (Åp. 3:17-18). I møte med Jesus Kristus finner du nemlig fort ut om du er brennende eller lunken. I møte med Ham finnes rehabilitering, ny styrke og håp (Matt.11:28). I Ham finnes det en fullkommen frihet til å være en disippel (Joh.8:31-32).

Når du har Sannheten i hjertet blir du bærer av din egen ild. Du lener deg ikke på andre og du blir ingen papegøye. Det du istedet blir er en søyle i den levende gudens menighet (Åp.3:12). Vil du det?

3 kommentarer:

Lars Paul sa...

Overskrifen får meg til å tenke på noe som døperen Johannes sa angående Jesus (Matt 3.11) at han skulle døpe dem med den hellige ånd og ild.

Ut fra konteksten og bibelsynet til JV så antar jeg at det er ikke denne ild det siktes til.

Hvis det stemmer, så er det nok enda en skillelinje som jeg har overfor JV, da jeg forstår Bibelen og kirkehistorien dit hen at dåpen i den hellige ånd og ild er med å utruster den troende i sterkere grad til vitnetjenesten (Apg 1.8).

Søker man inn i kirkehistorien vil en finne en del historier om dette som har gjort til at mennesker har kommet til tro.
Samtidig så er det nødvendig å ta med seg i perspektivet at det har vært usunne tendenser også, som svermeri som har gått utover det jeg mener Ordet står innenfor, mm.

Disiplene sa...

Hei Lars Paul.

De gode nyhetne er at du slipper å ha en skillelinje mellom Jehovas Vitner og utrustningen i Apg.1:8

Dette er nemlig et bevis for oss at vi er fylt med Guds Ånd og at Guds Ånd står bak arbeidet som blir gjort.

I fjor brukte vi 1 milliard 841 millioner 180 tusen 235 timer på nettopp dette med å vitne.

Et kjapt spm: Dersom ditt kirkesamfunn er drevet av ånden, hvorfor har vi ikke fått de på døren for å hjelpe oss frem til evig liv? Hvorfor ønsker de fleste av dem IKKE å snakke med oss når vi kommer på deres dør?

Lars Paul sa...

Dette med Apg 1.8 har vi nok ulik tolkning av hva det innebærer. Men et viktig poeng som du poengterer er vitnetjenesten. Derimot utrustningen som DHÅ gir med de ni gavene i korinterbrevet, har jeg forstått dithen at JV ser på som et tilbakelagt stadium i kirkehistorien - noe som jeg ikke gjør.

Nå finns det jo flere måter å formidle evangeliet på, enn bare husbesøk. Men f.eks UIO har hatt en kampanje med Bibelen til alle i Finnmark hvor de går på husbesøk og med mulighet til samtale. Det akter de å gjøre i hele landet.

Nå kan ikke jeg svare for alle dem som ikke vil snakke med dere på deres husbesøk. Men det kan tenkes at det kan være ulike grunner, noe kan kanskje være at de ikke føler seg modne nok. Andre grunner kan kanskje være irettesettelser fra Johannes brev om å ikke ta i hus noen med en annen lære. Osv.
For min del så tok jeg og min far godt i mot JV når de var på vår dør for noen uker siden. De fikk tilbud om kaffi og min far fikk også fortelle om hvordan Gud hadde hjulpet han på forskjellige måter. Vi fikk en fin stund med lott og løye også :)